Tässä olisi tarjolla tämmöinen oma keksimäni haaste. HL on lyhenne sanoista Hard legacy, eli toisin sanottuna kovempi versio normi lc:stä. Tämä lc on suunniteltu kakkoselle, mutta mikään ei estä sinua muokkaamasta sääntöjä kolmoselle sopiviksi! Olen muuttanut pisteenlaskua, ja jättänyt joitain juttuja kokonaan pois. Lisäksi olen kehitellyt joka sukupolvelle "tehtävän", ettei pelaaminen jää vain sukupolvesta toiseen samallatavalla etenemiseksi. Noniin, menkää lukemaan sääntöjä. .-)

Säännöt: Kuten jo mainitsinkin, säännöissä on poikkeuksia. Koska tämä on haardinpi versio, olen vaikeuttanut asioita, heh.. Ensin tulee yleiset säännöt, sen jälkeen jokaista lisäriä koskevat säännöt. Kannattaa lukea kuitenkin kaikki säännöt vaikket omistaisikaan jotain tiettyä lisäosaa, sillä pelissäsi saattaa olla tullut jotain vanhojen lisäreiden juttuja uudempien mukana.

Yleiset

  • haastetta on pelattava 15 sukupolveen asti
  • luo yksi aloittaja sim
  • muutata simisi tyhjälle tontille, koon saa valita itse
  • saat ostaa vain yhden tavaran/päivä (eli siis, sovi, että ostat joka päivä vaikka klo 8 uuden tavaran)
  • rakennustilaa saa kuitenkin käyttää vapaasti
  • kolmas syntyneistä lapsista perijä
  • arvo jokaisen simisi tavoite ja mieltymykset (saat valita arvonta tavan itse)
  • palvelunumeroita ei saa käyttää
  • et saa käydä yhteisötonteilla (vaatteita saa käydä ostamassa, muttei saa tavata ketään)
  • simisi saa mennä naimisiin omien- ja valmis simiesi kanssa. Et kuitenkaan saa luoda ketään tiettyä simiä simillesi puolisoksi!
  • tavoitepalkintojen käyttö kielletty
  • jokaiseen urakysymykseen on vastattava, kävi miten kävi
  • koodien käyttö kielletty
  • tallenna aina pelisi, ellei sähkökatkos ym. ongelma tapahdu

Yliopisto

  • yliopisto pitää käydä loppuun asti
  • pitää elää teininä ainakin viikko, ennen kuin saa lähteä yliopistoon
  • elämäntavoite pitää toteuttaa (ainakin yrittää)
  • yliopiston yhteisötonteilla saa käydä, simejäkin saa tavata

Yöelämä

  • simisi saa mennä naimisiin vähintään 2 salaman yhteensopivuudella
  • saat mennä yhteisötontille retkelle/treffeille, jos simisi kutsutaan, sinitimantteisiin saa tutustua

Kauppa auki

  • yrityksiä saa perustaa
  • osto- ja rakennustilaa saa käyttää vapaasti yrityksen perustuksessa
  • yritys saa olla yhteisötontilla (saa tavata simejä) ja myöskin kotitontilla
  • juustokakku kielletty kaksos tarkoitukseen
  • asiakasuskollisuudesta tulevia yrityspalkintoja saa käyttää (yrityksen tason nousun yhteydessä)
  • ei saa palkata työvoimaa yrityksiin perheen ulkopuolelta

Lemmikki elämä

  • saat ottaa perheeseen vain kulkueläimiä

Vuodenajat

  • toivomuskaivoa ei saa hyödyntää
  • kasveille ja puille ei saa jutella

Matkoilla

  • saa käydä lomalla, mutta vain, jos omistaa loma-asunnon
  • saa käydä yhteisötonteilla matkan aikana, simejä saa tavata
  • löydettyjä aarrearkkuja ei saa myydä, kaiken muun kuitenkin saa

Vapaa-aika

  • hanki aina simin suosikkiharrastus täyteen
  • jos käytät lisätavoitteita, ne pitää arpoa
  • tavoitepistepalkintojen käyttö (lisätavoitteet yms) on kielletty
  • taikalampun käyttö kielletty
  • salatonteilla käynti sallittua, saat myös tutustua simeihin

Kaupunki kämppä

  •   (en omista lisäriä, enkä siksikään ole keksinyt sääntöjä. Kerro oma sääntöehdotus vaikkapa kommentissa)


Pisteytys: Laske mielellään pisteitä pelatessasi, ei se niin rankkaa ole. Normi lc:ssä on paljon sellaisia pisteytyksiä, joiden laskeminen on vaivanloista. (esim. perheystävien määrä) Olen tässä yrittänyt jättää sellaisia kohtia pois, jotta pisteiden lasku kävisi helpommin. Lisäksi, koska tämä on haardimpi versio, ei pisteitä saakkaan välttämättä yhtä helposti, ja niin paljon. Ja helppoutena on myös se, että pisteet ovat usein 2p, joten kaikki varmaan osaavat kahdenkertotaulun, ettei tarvitse olla matikka nero. (; Aluksi taas ihan yleiset pisteet, ja sen jälkeen jokaista lisäriä koskevat pisteet.

Yleiset

+ pisteet:

  • +2p jos perijä on täysin erinäköinen kuin entinen perijä (hiusten, ihon ja silmien väri)
  • +2p kaikista luomu kaksosista (jos omistat jonkun kaksos hackin, saat vain 1p)
  • +2p alien vauvan syntymästä
  • +4p luomu alien kaksosista
  • +2p jokaisesta platina haudasta

- pisteet:

  • -5p jos huijaat osto järjestelyissä (1 tavara/päivä) jokaisesta huijauksesta veloitetaan -5p!
  • -4p jokaisesta sosiaalityöntekijän viemästä lapsesta
  • -5p jokaisesta suorittamattomasta tehtäväpaketista
  • -4p jokaisesta ulosottomiehen vierailusta

bonus pisteet:

  • +2p jos luot aloittajalle ylimääräisen elätettävän (vanhus tai lemmikki)
  • +2p jos et osta ensimmäsenä päivänä mitään hyöty tavaraa (jääkaappi, suihku, vessan pönttö, sänky, sohva) 
  •  +4p (vaatii kaikki lisärit) jos simisi on yhtä aikaa vampyyri, vihersim, zombi, alien, ihmissusi, noita

Yliopisto

+ pisteet: 

  • +1p jos sim valmistuu huippu arvosanoilla (keskiarvo 5)
  • +2p jokaisesta toteutetusta elämän tavoitteesta
  • +2p jos sim saavuttaa jonkun yliopisto uran huipun
  • +1p jos saat simisi zombiksi
  • +1p jos perijä menee naimisiin lehmän kanssa
  • + 2p jokaisesta teinistä, joka yliopistoon lähtiessään on saanut ainakin 4 stipendiä
  • + 1p jos simisi julistetaan kampuksen kingiksi tai -kuningattareksi
  • + 1p jos simisi pääsee salaseuran jäseneksi

- pisteet:

  • -4p jos keskeytät yliopiston

Yöelämä

+ pisteet:

  • +2p jos perijän puolison yhteensopivuus on 3 salamaa
  • +1p jos saat simisi vampyyriksi

- pisteet:

  • - 2p jos puolison yhteensopivuus on alle 2 salamaa

Kauppa auki

+ pisteet:

  • +1p jokaisesta kultaisesta ansiomerkistä
  • +2p jos ansaitset kaikki yrityspalkinnot

- pisteet:

  • - 2p jos yrityksesi saa huonot arvostelut

Lemmikkielämä

+ pisteet:

  • + 1p jos saat simisi ihmissudeksi
  • + 2p jokaisesta lemmikkisukupolvesta
  • + 2p jokaisista syntyneistä eläinvauva nelosista
  • + 2p jos lemmikkisi oppii kaikki temput
  • + 2p jos lemmikkisi saa kaikkien asioiden koulutukset täyteen (kehumis/torumis-jutut)

- pisteet:

  • - 2p jos lemmikkisi viedään pois huonon hoidon vuoksi
  • - 1p jokaisesta kuolleesta papukaijasta ja mamsterista

Vuodenajat

+ pisteet:

  • + 1p jos saat simisi vihersimiksi
  • + 1p jos simisi hyväksytään puutarhakerhoon
  • + 2p jokaisesta sukupolvesta, joka elää kalojen ja kasvimaan tuottojen avulla (eli ei tilaa ruokaa lähettipalvelusta)

- pisteet:

  • - 4p jokaisesta toivomuskaivon käyttö kerrasta

Matkoilla

+ pisteet:

  • + 1 jokaisesta suoritetusta viikon lomasta
  • + 4p jos simisi saa kaikki lomakokemukset suoritettua
  • + 2p jos saat hankittua viisi voodoo-nukkea
  • + 1p jos löydät aarrearkun
  • + 2p jos simisi löytää elämänkumppaninsa lomakohteesta

- pisteet:

  • - 5p jokaisesta myydystä aarrearkusta

Vapaa-aika

+ pisteet:

  • + 2p kun saat jonkun harrastus jutun täyteen
  • + 5p jos simisi kuolee kaikki harrastuspisteet täytettyinä

- pisteet:

  • - 3p jokaisesta taikalampun käyttö kerrasta

Kaupunki kämppä 

+ pisteet:

  • + 1p jos saat simisi noidaksi/velhoksi

- pisteet:

  • - (en tiedä. .-D)


Tehtävä paketit: Juuri nämä tehtävä paketit tekevät pelaamisesta (toivottavasti) erilaista. Tehtävä paketin toteuttaa aina perijä (=kolmas syntynyt lapsi). Tehtävä paketteja on kaiken ikäisille, paitsi opiskelijoille, sillä kaikki eivät yliopisto lisäriä omista. Tehtävä paketeissa on vain sellaisia asioita, jotka pystyy toteuttamaan ihan peruspelin toiminnoilla. Osaan niistä on kuitenkin lisätty myös joitakin lisäreiden juttuja. Jos et omista lisäriä, saat hypätä sen kohdan yli, mutta jos omistat, sinun on toteutettava sekin kohta. Tässä tulevat tehtävä paketit: 

(A=aikuiselle tarkoitettu, V=vanhukselle tarkoitettu, T=teinille tarkoitettu, L=lapselle tarkoitettu, TA=taaperolle tarkoitettu)

1. sukupolven tehtävä: Aloituspaketti (A)

Tehtävät:

  • saavuta jonkun uran huippu
  • hanki ainakin viisi lasta
  • ota ensimmäinen sopiva puolisoehdokas, joka vastaan tulee
  • + (lemmikkielämää) hanki lemmikki, ja jatka sen sukua

2. sukupolven tehtävä: Hikketeini (T)

Tehtävät:

  • kympin todistus
  • hanki ainakin viisi taitopistettä siivouteen, ruoanlaittoon ja logiikkaan
  • käy töissä
  • käytä silmälaseja
  • + (yliopisto) saa ainakin kuusi stipendiä 

3. sukupolven tehtävä: Luovalapsi (L)

Tehtävät:

  • luova: ainakin kuusi luovuuspistettä
  • tanssii
  • maalaa kaikista perheenjäsenistä kuvat seinälle
  • + (vapaa-aika) harrastaa balettia ja viulun soittamista

4. sukupolven tehtävä: Terveellinen harmaahapsi (V)

Tehtävät:

  • maksimoi kunto
  • joogaa usein
  • syö vain salaattia ja muroja
  • + (vapaa-aika) käy lenkillä
  • + (vuodenajat) viljele kasviksia

Poikkeuksia!! Terveellisen harmaahapsen ensimmäinen poika saa perijän paikan, jotta seuraava elämän kestoinen tehtävä onnistuisi!

5. sukupolven tehtävä: Alienaikuinen (A)

Tehtävät:

  • tule kaapatuksi kaksi kertaa
  • pysy naimattomana
  • maksimoi logiikka

Poikkeuksia!! Perijäksi tulee toinen lapsi (, mutta kolmas, jos sattuu syntymään joskus kaksoset) Muista, ettet saa hyödyntää Vapaa-ajan "kutsu avaruusolioita"-toimintoa!

6. sukupolven tehtävä: Nettiriippuvainen teini (T)

Tehtävät:

  • hankkia hupi ja sosiaalisuus ainoastaan koneen avulla
  • ei nuku, vaan hankkii energiansa ekspressolla
  • hyvä mekaniikassa: pisteitä ainakin kahdeksan

7. sukupolven tehtävä: Oppivainen pienokainen (TA)

Tehtävät:

  • opetetaan kävelemään, puhumaan ja potalle
  • opiskelee kaikkia mahdollisesti saatavia taitopisteitä kaksi kappaletta
  • + (vapaa-aika) opi lastenloru

8. sukupolven tehtävä: Lissuvauva (L)

Tehtävät:

  • hanki ainakin viisi teini-ikäistä vastakkaista sukupuolta olevaa ystävää, hanki heistä kaikista ihastus teini-ikäisenä
  • pukeudu pinkkiin
  • älä leiki leluilla

9. sukupolven tehtävä: Perheellinen vanhus (V)

Tehtävät:

  • tarjoaa joka päivä ruuan
  • siivoaa talon yksin
  • kannustaa lapsia olemaan jonkunlaisia (käsky: "kannusta olemaan...")
  • + (yöelämää) vie lapset kouluun autolla

10. sukupolven tehtävä: Romantiikka-aikuinen (A)

Tehtävät:

  • hanki lapsi ainakin kolmen eri simin kanssa
  • hanki ainakin 10 rakastettua
  • ei saa avioitua
  • + (yöelämää tai matkoilla) pelehdi neljässä eri paikassa (parivuode, poreallas, teltta, riippumatto, valokuvauskoppi, auto...)

11. sukupolven tehtävä: Lauman jäsen (T)

Tehtävät:

  • livahda ulos viiden eri simin kanssa
  • viitosen todistus
  • monta ystävää, ainakin 10
  • karismapisteitä ainakin kahdeksan
  • + (vapaa-aika) hanki ainakin viisi bestistä

12. sukupolven tehtävä: Ystävällinen taapero (TA)

Tehtävät:

  • hanki viisi ystävää (perheenjäseniä ei lasketa)
  • hanki ainakin kolme karismapistettä
  • + (vapaa-aika) hanki ainakin kaksi mekaniikkapistettä

13. sukupolven tehtävä: Ärjylapsi (L)

Tehtävät:

  • ole kolmessa tappelussa
  • ei ystäviä
  • lintsaa kaksi kertaa koulusta
  • katso "bändibiittiä" ja kuuntele "heviä"
  • + (lemmikkielämää) kehu/toru "väärin" lemmikkejä (että koulutustaso lähtee laskemaan punaiselle)

14. sukupolven tehtävä: Työhullu (A)

Tehtävät:

  • hanki kaikki valituilla urilla tarvittavat pistetasot täyteen
  • saavuta ainakin kahden eri uran huippu
  • saa iso bonus
  • + (kauppa-auki) perusta yritys

15. sukupolven tehtävä: Syöppövanhus (V)

Tehtävät:

  • napsii välipaloja jääkaapista
  • pitää olla lihava
  • eläkkeellä
  • + (yöelämää) syöpöttelytavoite

Poikkeuksia!! Saa ostaa tavoitepalkinnoista mielenmuokkauspallon, jolla sitten vaihtaa tavoitetta, kun tavoitepisteet ovat huonolla.

Tarkennuksia joihinkin kohtiin.

  • Saat siis ostaa vain yhden tavaran ostotilasta simille päivässä. Jos jonakin päivänä jätät jostain syystä ostamatta, menetät sen päivän osto-oikeuden. Ostokset tulisi tehdä mielellään joka päivä samaan aikaan.
  • Yhteisötonteilla käyminen on kielletty, jotta puolison etsimiseen tulisi vähän jännitystä. Nyt et välttämättä saakkaan vaalittua sitä lemppari valmiskasvoasi baaritiski tontilta, vaan sinun on hyväksyttävä vähän kummallisemmankin näköiset kaverit, joita sattuu kävelemään ohi. Vaatteita saa kuitenkin käydä ostamassa yhteisötontilla, mutta suosittelisin käyttämään mieluummin osta kotona vaatteita -naulakkoa. Se pitää kuitenkin ladata, voit hankkia sen tästä. Vaatteita saa ostaa kerralla niin paljon kuin haluaa, kunhan ensin olet ostanut naulakon. ;)
  • Tavoitteet ja mieltymykset pitää arpoa. Arvonta tavan saat päättää itse, voit käyttää esimerkiksi samaa kuin lc:ssä, mutta voit myös keksiä oman tavan. Idea kuitenkin on, että arvontatapa pysyisi samana koko ajan, ettet vaihtele sitä. Itse arvon tavoitteen niin, että heitän nopalla kun simi on kasvanut, aloitan siitä ympyrän ylimmästä tavoitteesta, ja menen eteenpäin. Mieltymykset ja inhokit arvon niin, että arvon ensin sivun, ja sitten kun joka sivulla on 6 juttua, on siitä hyvä heittää nopalla mikä tulee. Myös aloittajan tavoite on arvottava!!
  • Palvelunumeroiden käyttö on kielletty, jotta simisi joutuu välillä itsekin tekemään jotain. Tämähän tarkoittaa siis, ettei sallittua ole adoptiopalvelun, korjaajan, siivoojan, tuholaistorjujan.. ym kutsuminen. Huomaa, että lähettipalvelua ja hätänumeroita saa käyttää.
  • Omat simit käyvät puolisoiksi?! Kyllä, niin on. Jos asutat haasteen johonkin naapurustoon, jossa on omia perheitäsi, voit hyödyntää heitä vapaasti. Huomioi kuitenkin, että et saa luoda tiettyä simiä puolisoksi jollekin tietylle simille.
  • Jos haluat extra pisteitä, voit tehdä aloituksesta vaikeamman luomalla aloittaja simin lisäksi toisen hoidettavan. Hoidettavan on oltava joko lemmikki tai vanhus (=aloittajan isä/äiti). Vaikka huollettava voi osallistua rahan hankkimiseen töissä käymällä, on hänelle ostettava myös tavaroita, joten tulee hankalampaa.

Vinkkejä: Tässä pieniä niksejä, jotka saattavat olla avuksi, ja joita itse ainakin olen haastetta pelatessani hyödyntänyt/ aion hyödyntää.

  • Asuta sim mieluummin stadiin tai siniperään, sillä siellä on enemmän koneen simejä kuin norminaapurustossa.
  • Jos simin nälkä menee punaiselle, hän kuolee. Jääkaappi on siis välttämätön heti alussa. Kuitenkin, jos haluat saada pisteitä siitä (2p), ettet osta mitään hyötyvälinettä ensimmäisenä päivänä voit jättää jääkaapin ostamatta. Ainakin minulla sim selvisi ensimmäisen päivän ilman ruokaa, mutta toisena päivänä jääkaappi kannattaa kuitenkin ostaa.
  • Laita sim töihin, siellä se saa syötyä, ja käytyä vessassa. Älä kuitenkaan jätä kaikkea sen varaan, potkut voivat tulla yllättäen, ja simillä voi olla nälkä punaisella...
  • Hyödynnä rakennustilaa! Voit rakentaa simille uima-altaan, josta se saa kuntoja ja hupia. Jos omistat vuodenajat lisärin, voit myös tehdä lammen kalastusta varten, tai hoitaa kasveja kasvimaalla. Myös talosta saat edustavan näköisen ulkoa päin, sillä seinät, tapetit, ikkunat ovet, katto, yms ovat vapaassa käytössä. Raha voi kuitenkin käydä rajaksi, varo ettet tuhlaa kaikkea!
  • Ensimmäisinä tavaroina kannattaa hankkia jääkaappi, vessan pönttö, suihku, sänky ja puhelin. Kun nuo välttämättömimmät on, voit ostaa mitä haluat. Muista huomioida urapiste vaatimukset, ja kannattaa hankkia myös vaatekaappi ja peili, jotta voit muokata mahdollisen puolisoehdokkaan ulkonäköä. Myös vauva kamaa kannattaa hankkia ajoissa, ettei pikkuinen joudu lattialla lojumaan.
  • Pisteiden laskun ei pitäisi olla maailman rankinta. Jos teet tarinaa tästä, voit vaikka osan loppuun ilmoittaa kuinka monta pistettä sen aikana keräsit.
  • Jos omistat lemmikki elämän, kannattaa sinun luoda lemmikki aloittajan mukana, (ks. tehtävä paketti 1). Lemmikki selviää hyvin, kunhan simisi huolehtii siitä: voit ruokkia lemmikkiä herkkupaloilla, hupia ja sosiaalisuutta tulee leikeistä niin simille kuin lemmikille. Raapimis/järsintä tarve on ainoa ongelma, sillä siihen apuun ei rakennustila pysty auttamaan, paitsi, jos sinulla on jotain ladattuja. Minulla on esim. pensaissa muutama puska, jota lemmikit voi tuhota. Tämän taika puskan voi hakkia täältä. Vähän huijausta, mutta mitäs pienistä :D

Itse pelaan simssiä normaalisti suunnilleen näillä säännöillä. .-D Olen alkanut jo pelaamaan itse HL:ää, ja laitan siitä jossain vaiheessa jotain kuvia ja lyhyitä kuvatekstejä tänne. .-) Omia sääntöehdotuksia saa jättää, täällä on kehnoisti joistain lisäreistä juttua, sillä en omista kaikkia, ja pelaamisesta on aikaa. Kertokaa myös, aikooko kukaan kokeilla. .-D 

i6raC.png

M9bUg.png

RLXGr.png